EU painosti Suomea muuttamaan raideleveyttä ja taas menee yli 1.5 miljardia euroa?

24.04.2025



Suomella on rahat vähissä, kun mm. sairaaloiden yöpäivystyksiä joudutaan sulkemaan ja vähäosaisilta muutenkin leikkaamaan, mutta raideleveyden muuttamiseen silti laitetaan yli 1.5 miljardia euroa. Onko EU tämän kaiken takana vai onko päättäjämme ihan omin päin sekoilleet?

Tämäkin uudistus markkinoidaan kansalaisille erittäin hyvänä asiana, mutta ehjän rautatieverkoston purkaminen ja uudelleen asennus 1.5 miljardilla ei kaikkien korvaan kuulosta kovin järkevältä. Miksi ehjä asia pitää korjata?

Kansalaisille luvattiin aikoinaan EU:n nostavan Suomen talouden liitoon, sen jälkeen kirjoitettiin pakolaisten nostavan talouden liitoon, sen jälkeen kirjoitettiin Nato-jäsenyyden nostavan Suomen taloutta. Kuinka kävi?

Nyt sitten markkinoidaan uutta raideleveyttä talouden nostajana, varsin tutun kuuloisilla myyntipuheilla. Raideleveyden muuttamisen huonoista puolista valtiojohtomme on ihan hiljaa, kun niitä on muitakin kuin vain yli 1.5 miljardin muutoskulut. Tuossakaan tiedotustilaisuudessa yksikään toimittaja ei kysynyt mitään todella hankalaa kysymystä, vaikka niitäkin pitäisi esittää kun tämmöinen hanke on kyseessä.

Sodalla pelottelu on saatu mukaan myös tähän raideleveys-uutisointiin, lainaus Uudesta Suomesta: ”Mahdollisessa kriisitilanteessa pohjoisen sairaalainfra ei riitä, vaan pitäisi olla jouhea ratayhteys suurien potilasmäärien kuljettamiseksi Ruotsin ja mahdollisesti Tanskan sairaaloihin”. Tuo lainaus kuulostaa siksikin todella oudolta, kun Suomi on huonon turvallisuus- ja ulkopolitiikkansa takia joutunut sairaaloiden toimintaa supistamaan.

Sotilaallisesti ajatellen raiteet ovat hyvin haavoittuvaisia nykyaikaisille ohjuksille, joiden nopeus ja osumatarkkuus on sitä luokkaa, että liikaa ei voi raiteiden varaan laskea, oli niiden leveys sitten mikä hyvänsä. Voisi ajatella, että diplomatiaan panostaminen olisi parempi vaihtoehto kuin nähdä monet asiat liikaa sotimisen kannalta.

Jälleen kerran on syytä kysyä, johdetaanko Suomea ulkomailta jokaisessa isommassa päätöksessä? 

Tampereen Sanomat NetMagazine, kansan ja rauhan puolella




Aiheeseen liittyen:

"EU-komissio esitti vuonna 2022, että Suomen pitäisi rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin, 1435 millimetrin mukaisiksi, eli nykyistä vajaat yhdeksän senttimetriä kapeammiksi."

Suomi alkaa selvittää siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen | Talous | Yle

Hallitus alkaa suunnitella jättihanketta: junayhteys Pohjois-Norjaan parantaisi turvallisuutta ja toisi talouskasvua | Lappi | Yle

”Historiallinen päätös” tuli Suomen raiteista – Kylmäävän syyn takia tärkeä sotatilanteessa | Uusi Suomi

Pakolaiset ovat uusi Nokia | HS.fi

Pakolaiset ovat uusi Nokia, paitsi jos he tulevat itärajalta | Tampereen Sanomat

  

  

10.05.2025Immu vs. Stagala ottelun jälkipyykki
03.05.2025Tampereella oli soroslainen vappu
24.04.2025EU painosti Suomea muuttamaan raideleveyttä ja taas menee yli 1.5 miljardia euroa?
20.04.2025Hyvää ja siunattua Pääsiäistä!
17.04.2025Vaalianalyysi: Tämän alemmas ei pääse kuin lapiolla
14.04.2025SDP voitti vaalit kuopan avulla, jota itse oli kaivamassa
12.04.2025Älä äänestä kartellipuolueita!
12.04.2025Valtamedia, NHL ja kahdet rattaat
11.04.2025Mediapoolin entisen työntekijän haastattelu
10.04.2025Saatko mitä tilaat vaaleissa?

Siirry arkistoon »