EU painosti Suomea muuttamaan raideleveyttä ja taas menee yli 1.5 miljardia euroa?24.04.2025
Suomella on rahat vähissä, kun mm. sairaaloiden yöpäivystyksiä joudutaan sulkemaan ja vähäosaisilta muutenkin leikkaamaan, mutta raideleveyden muuttamiseen silti laitetaan yli 1.5 miljardia euroa. Onko EU tämän kaiken takana vai onko päättäjämme ihan omin päin sekoilleet? Tämäkin uudistus markkinoidaan kansalaisille erittäin hyvänä asiana, mutta ehjän rautatieverkoston purkaminen ja uudelleen asennus 1.5 miljardilla ei kaikkien korvaan kuulosta kovin järkevältä. Miksi ehjä asia pitää korjata? Nyt sitten markkinoidaan uutta raideleveyttä talouden nostajana, varsin tutun kuuloisilla myyntipuheilla. Raideleveyden muuttamisen huonoista puolista valtiojohtomme on ihan hiljaa, kun niitä on muitakin kuin vain yli 1.5 miljardin muutoskulut. Tuossakaan tiedotustilaisuudessa yksikään toimittaja ei kysynyt mitään todella hankalaa kysymystä, vaikka niitäkin pitäisi esittää kun tämmöinen hanke on kyseessä. Sodalla pelottelu on saatu mukaan myös tähän raideleveys-uutisointiin, lainaus Uudesta Suomesta: ”Mahdollisessa kriisitilanteessa pohjoisen sairaalainfra ei riitä, vaan pitäisi olla jouhea ratayhteys suurien potilasmäärien kuljettamiseksi Ruotsin ja mahdollisesti Tanskan sairaaloihin”. Tuo lainaus kuulostaa siksikin todella oudolta, kun Suomi on huonon turvallisuus- ja ulkopolitiikkansa takia joutunut sairaaloiden toimintaa supistamaan. Sotilaallisesti ajatellen raiteet ovat hyvin haavoittuvaisia nykyaikaisille ohjuksille, joiden nopeus ja osumatarkkuus on sitä luokkaa, että liikaa ei voi raiteiden varaan laskea, oli niiden leveys sitten mikä hyvänsä. Voisi ajatella, että diplomatiaan panostaminen olisi parempi vaihtoehto kuin nähdä monet asiat liikaa sotimisen kannalta. Jälleen kerran on syytä kysyä, johdetaanko Suomea ulkomailta jokaisessa isommassa päätöksessä? Tampereen Sanomat NetMagazine, kansan ja rauhan puolella
Suomi alkaa selvittää siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen | Talous | YleHallitus alkaa suunnitella jättihanketta: junayhteys Pohjois-Norjaan parantaisi turvallisuutta ja toisi talouskasvua | Lappi | Yle”Historiallinen päätös” tuli Suomen raiteista – Kylmäävän syyn takia tärkeä sotatilanteessa | Uusi Suomi
Pakolaiset ovat uusi Nokia | HS.fiPakolaiset ovat uusi Nokia, paitsi jos he tulevat itärajalta | Tampereen Sanomat
|
10.05.2025 | Immu vs. Stagala ottelun jälkipyykki |
03.05.2025 | Tampereella oli soroslainen vappu |
24.04.2025 | EU painosti Suomea muuttamaan raideleveyttä ja taas menee yli 1.5 miljardia euroa? |
20.04.2025 | Hyvää ja siunattua Pääsiäistä! |
17.04.2025 | Vaalianalyysi: Tämän alemmas ei pääse kuin lapiolla |
14.04.2025 | SDP voitti vaalit kuopan avulla, jota itse oli kaivamassa |
12.04.2025 | Älä äänestä kartellipuolueita! |
12.04.2025 | Valtamedia, NHL ja kahdet rattaat |
11.04.2025 | Mediapoolin entisen työntekijän haastattelu |
10.04.2025 | Saatko mitä tilaat vaaleissa? |
Siirry arkistoon » |